Jak správně pečovat o baterii motocyklu
Většině z nás se již bohužel někdy stalo, že po zimě (případně i při delší přestávce během sezóny) přišli k motocyklu a zjistili, že je naše baterie "mrtvá" a motocykl nelze nastartovat :-(
Údržba akumulátoru během zimního období je známá věc a neměla by končit s posledními mrazy.
Určitě to také znáte, když se chystáte na výlet, vše máte zabaleno a připraveno a po naskočení na motocykl zjistíte, že ani "neškrtne". Tuto situaci si nikdo z nás nepřeje zažít. Je třeba si včas uvědomit, že nároky na baterii v moderním motocyklu plného elektroniky jsou vysoké a záleží i na nás, jak dlouhou nám bude sloužit.
Srdce motocyklu
Při výrobě baterie do motocyklu je kladen velký důraz na minimální velikost a váhu akumulátoru, proto není vždy možné, aby baterie, která není ve stoprocentním stavu, pojmula dostatečnou kapacitu potřebné energie pro start motocyklu. Krátké projížďky nám v dobití (i když zdánlivě malé baterie) nepomůžou, ba naopak - dokážou malou baterku negativně poznamenat.
V tomto článku si zopakujeme, jak správně pečovat o baterii\, aby nám co nejdéle vydržela a nemuseli jsme jí každý rok měnit za novou. V první řadě je třeba nepodceňovat a dodržovat obecné zásady péče o baterii:
-
Nikdy nenechávejte baterii v motocyklu přes zimu i když si myslíte, že máte motocykl v prostředí, kde teplota neklesá pod bod mrazu. Raději ji odpojte.
-
Pokud motocykl nepoužíváte déle jak měsíc, baterii uskladněte nejlépe v suché místnosti při teplotě 5 - 15 °C
-
Baterii uchovávejte v řádně nabitém stavu. Jestliže během skladování klesne klidové napětí vašeho akumulátoru na 12,2 V, je třeba ho dobít.
-
Na povrch baterií nepokládejte žadné vodivé ani nevodivé předměty.
-
Nikdy nenabíjejte bezúdržbové baterie autonabíječkou. Je nutné používat pulsní nabíječky k tomu určené. Pokud napětí u těchto baterií klesne pod 8 V, jsou nenávratně zničeny.
Udržujte energii vaší baterie po celou zimu
Jak jsme si již řekli, akumulátor vašeho motocyklu by přes zimu rozhodně neměl zůstávat v teplotách pod nulou. Proto je ideální baterii vymontovat a uložit do suchého prostředí se stálou teplotou kolem 5 - 15 °C.
Nezapomeňte také, že čím je teplota skladování vyšší, tím rychleji probíhají chemické reakce uvnitř baterie a je rychlejší samovybíjení (skvělým místem pro zimní spánek je sklep).
Jestliže baterii nelze snadno vyndat úplně, je dobré alespoň odpojit jeden kabel od baterie. Tímto postupem se zabrání vybití baterie, například u motocyklů s čipy, alarmy, nebo jiného skrytého odběru energie.
Tím však naše péče o baterku rozhodně nekončí. Aby nám dobře a dlouhodobě sloužila, měli bysme ji pravidelně připojit na nabíječku.
Po vyndání vizuálně zkontrolujte, zda není baterie poškozená. V případě, že je údržbová, s tekutým elektrolytem, je třeba zkontrolovat hladinu elektrolytu a případně doplnit destilovanou vodou. U gelových baterií postačuje vizuální kontrola a k dobíjení je třeba používat inteligentní nabíječky, které průběžně sleduje stav baterie a v případě potřeby ji dobije.
Na udržovací nabíječce může být baterie připojena více dnů\, ale ani zde není správná myšlenka že
“Baterii přes zimu nechám na udržovací nabíječce, ať mám klid…”
Většina nabíječek má udržovací napětí nastavené na 13,5 V a ponechání baterie na této nabíječce po dobu několika hodin není problém, pokud ale zůstane v tomto stavu několik dní až týdnů\, dochází ke korozi kladné mřížky, a tím se akumulátor poškozuje a zkracuje se jeho životnost. Důležité je zmínit i fakt, že permanentní zapojení elektrického zařízení (nabíječky) "někde v garáži" bez naší pravidelné kontroly, je do určité míry bezpečnostním rizikem. Proto raději nabíječku po proběhnutí nabíjecího cyklu vždy odpojde a nenechávejte ji napojenou, přestože to výrobci nabíječek doporučují.
Pokud vlastníte pouze klasickou nabíječku baterií, pak byste měli kontrolovat napětí akumulátoru, jednou měsíčně ho dobít a následně odpojit.
Jakmile nabíjení jakéhokoliv akumulátoru ukončíme a nabíječku odpojíme\, dojde okamžitě k poklesu napětí, protože baterie po nějakou dobu ještě dokončují chemické procesy. Akumulátor by měl být tedy před namontování do motocyklu ponechán ještě nějakou dobu v klidu.
Pro klidnou jízdu a životnost baterie nezapomínejte ani v průběhu roku na udržování čistoty, kontrolu hladiny elektrolytu a dotažení svorek od kabelů.
V našem servisu nabízíme službu zjištění "orientačního" stavu vaší baterie. Baterii jednoduše napojíme na měřící přístroj, který pak vytiskne protokol, kde je možné se dočíst informace o naměřeném napětí, vnitřním odporu a startovací kapacitě za studena - CCA (Cold Cranking Amps), tedy informativním stavu vaší baterie.
"PŘI VÝBĚRU A DOTAZECH NEVÁHEJTE A PORAĎTE SE S PERSONÁLEM PRODEJNY ZDA JSOU VÁMI VYBRANÉ SLUŽBY A PRODUKTY PRÁVĚ PRO VÁS TO PRAVÉ"