Tento e-shop využívá cookies

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit tento web a váš uživatelský zážitek. Souhlasíte s používáním všech cookies?

Cookies nastavení

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat nastavení cookies níže.

Jaké vybrat pneu na moto

Jaké pneu vybrat na motocykl

Jedna z nejčastějších otázek a věčně probíraných témat. 

Jaký koupit gumy a jaký jsou nejlepší? kolik vydrží? na kolik je mám foukat…? 

Pár odpovědí a našich zkušeností si společně projdeme v tomto článku

Dané informace k výběru pneu výrobcem vašeho motocyklu

Při nákupu pneumatik dodržujte dvě věci!

První je rozměry pneumatik a tou druhou na jaký účel\, typ jízdy a motocyklu je potřebujete. 

Údaje o rozměru pneu najdete ve velkém technickém průkazu vašeho motocyklu, kde jsou přesné rozměry a další hodnoty schválené pro provoz, nebo na bočnici pneumatiky na motocyklu. Pozor ale na možnou záměnu rozměru již z minulosti a správný rozměr pro jistotu překontrolujte podle technického průkazu. Vždy používejte rozměry povolené a homologované výrobcem.

Jaký typ pneumatiky dále vybrat?

Pokud znáte správný rozměr pneu a víte zaměření, vybíráte dále z nejčastějšího využívání vašeho motocyklu. 

Výběru pneumatiky věnujte čas, abyste si každou cestu užili co nejlépe.

Typy pneu

"Jaký gumy koupit?"

Zde je výběr na každém z vás a záleží na tom, na co chcete motorku používat. 

Na lítání nejen kolem domu po polňačkách a občas i nějaký terén jsou vhodné offroadové pneu\, které to umí i na silnici. Pokud máte doma ostrý enduro, pak jedině pořádný špalky.

Lákají vás dálky? Pro těžké cestovní motocykly doporučujeme cestovní pneumatiku s tužší konstrukcí\, které bývají často označeny jako GT.

Jezdíte ostře a chcete, aby motorka dobře zatáčela? Tak jí dopřejte sportovní obutí. V případě, že vás nezajímá nic jiného než závodní okruh nešetřete a pořiďte si závodní slicky. Je potřeba si uvědomit, na co svou motorku budete doopravdy používat, a podle toho se rozhodnout.

Offroad pneu na moto

"Mám novou sadu, mám je zajíždět?"

Při výměně nové sady se nemusíte zbytečně bát a pneumatiky nijak čistit, ani otírat, nebo brousit, což se dost často doslýcháme kolem. Novým pneu dejte několik pár kilometrů (cca 10) na prohřátí\, v klidu, bez agresivní jízdy a během chvilky jsou vaše nové pneumatiky připraveny pro bezpečnou jízdu

Tlak v pneu "Na kolik mám foukat?"

Předepsaný tlak pneumatik pro váš motocykl většinou najdete přímo na něm a to buď na štítku na kyvné vidlici, na krku řízení nebo pod sedlem. Nemá cenu s těmito čísly jakkoliv experimentovat a dodržovat je. Kontrolovat tlak pneumatik byste měli před každou jízdou, nebo častěji než před začátkem sezóny 😀. Pro přesné měření kontrolujte tlak na studených pneumatikách\, nejlépe před jízdou, nebo nejbližší čerpací stanici. Pro správné zahřátí a funkci vašich pneumatik je plňte pouze vzduchem! Ne plynem 😉

Tlak pneu v moto

"Koupím závodní, ty líp drží"

Buďme realisté a uvědomme si, kde se s motocyklem nacházíme a kde jezdíme. I když je pravda, že závodní pneumatiky opravdu lépe drží, ale jen za určitých podmínek. Její teplotní rozsah je oproti běžné silniční pneumatice velmi omezený. Funguje správně v rozmezí cca 80–100 °C, kdežto běžná pneumatika funguje dobře už od nějakých 30 °C do cca 70 °C. Velmi záleží na okolní teplotě, tlaku v pneumatice, povrchu asfaltu, nastavení podvozku a jezdeckém stylu. Používat závodní gumy na běžnou jízdu na silnici je nesmysl. V běžném provozu nikdy nedocílíme správných teplot pro jejich použití. 

Také jsme se setkali s kaskadéry, kteří kupují jeté závodní slicky a nechávají do nich dělat prořezávačkou vzorek. To je vyloženě hazard se zdravím vaším i ostatních lidí na silnici. To nikdy nedělejte!

"Kolik na nich najedu?"

Každý máme jiný motocykl a každý jezdíme úplně jinak, takže tahle otázka je také bez jednoznačné odpovědi. Na velkém cestovním enduru při normální jízdě nám vydrží pneu v dobré kondici okolo šesti tisíc kilometrů. I když mají ještě vzorek na pohled v pořádku, už se na nich tak dobře nesvezete. Na sportovních silnějších motocyklech při svižnější jízdě po silnici nevydrží pneumatiky většinou víc než tři až čtyři tisíce kilometrů. Při hobby ježdění na enduru kolem chalupy s měkkým povrchem nám vydrží drapák klidně i celé léto, kdežto při hard enduru někde v lomu třeba ani hodinu a jsme bez špalků 😀 

Ano, motorka není levný koníček, ale vše záleží na stylu jízdy, na typu motocyklu a na tom, jakou péči našim pneumatikám dáme.

Velké téma "Stáří pneumatik?"

Stárnutí pneumatik, včetně motocyklových, je velmi pozvolnou změnou chemických a fyzikálních vlastností a zachová si svůj vyvážený profil a vlastnosti po dlouhou dobu, až po několik let.

Většina výrobců garantuje stejné vlastnosti směsi pneumatik do pěti let stáří při správném uskladnění. Pokud ale máte na svém motocyklu starší sadu, je lepší ji vyměnit za novou i když si říkáte, že je vzorek ještě dostatečný. Datum výroby pneumatiky ja vyznačeno na jejím boku, kde jsou za písmeny DOT v kroužku čtyři číslice\, přičemž první dvojice představuje týden výroby a druhá rok výroby (např. pneumatika s označením „DOT 1721“ byla vyrobena 17. týden roku 2021). Při nákupu raději vybírejte větší obchody, u kterých je předpoklad, že pneumatiky točí a neprodají vám nějaké staré nebo špatně uskladněné.

DOT ukazatel na motocyklové pneu

"Ještě mám dobrý vzorek, tak nebudu zatím kupovat nové"

Hloubka dezénu a stav pneumatiky nemají společného nic. Vzorek má za úkol odvádět vodu v případě deště a není to v žádném případě indikátor toho, jak moc je guma opotřebovaná. Pokud dojíždíte pneumatiky až na hranu minimální hloubky vzorku 1,6 mm, je to velká chybu. Na pneumatice je důležité, aby byla stále kulatá. Jakmile se začne na zadní pneu tvořit ploška uprostřed, nebo začne mít přední plášť tvar písmene A, okamžitě je vyměňte. A to i přesto, že je na nich ještě dobrý vzorek!

"Hele, tohle na to moje ježdění stačí"

Fatální omyl a velká chyba. Nestačí! 

Pneumatika nás drží na vozovce a nemá smysl ušetřit pár korun za cenu našeho bezpečí a zdraví, v případě lepším pouze rozbitého motocyklu. Na pneumatikách se nešetří! 

ROZHODUJTE SE PŘI VÝBĚRU NOVÝCH PNEUMATIK PROTO PEČLIVĚ A NEPODCEŇUJTE KVALITU NEJEN PRÉMIOVÝCH ZNAČEK NA ÚKOR ZDRAVÍ A BEZPEČÍ NEJEN VÁS, ALE I OSTATNÍCH V PROVOZU!