Tento e-shop využívá cookies

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit tento web a váš uživatelský zážitek. Souhlasíte s používáním všech cookies?

Cookies nastavení

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat nastavení cookies níže.

Příprava motorky na první vyjížďku

Je jasné, že s oteplováním se nemůžete dočkat první vyjížďky. Na tu je ale dobré připravit sebe i stroj. Co vše zkontrolovat a na co nezapomenout?

Zkontrolujte kapaliny

Před první vyjížďkou je fajn se ujistit, zda je všeho dostatek. Týká se to paliva, brzdové kapalinymotorového oleje. Hladinu v nádrži spousta moderních strojů ukáže na displeji, kdo natankoval na podzim plnou benzínu bez biosložky, pravděpodobně mít problém nebude. Horší je to s klasickým palivem, ve kterém biosložka po čase degraduje. Po půl roce už to může být znát. V nejhorším případě motorka nepůjde nastartovat a bude vyžadovat servis.



Brzdová kapalina se dá zkontrolovat vizuálně pohledem na nádržku\, motorový olej se kontroluje buď měrkou\, a to podobně jako u auta (přesný postup je popsaný v manuálu), nebo přes kontrolní okénko. To má výhodu – je možné se podívat i na barvu maziva. Mimochodem, pokud jste nevyměnili olej před koncem sezóny, udělejte to před začátkem té nové. Motoru tím jenom prospějete.

Pneumatiky

U plášťů určitě zkontrolujte, jak moc jsou sjeté, platí, že minimem je 1,6 mm hluboký dezén\, pro mopedy je předpis méně přísný a minimum je 1 mm. Pokud se pohybujete těsně nad předepsanou hodnotou, raději rovnou objednejte pláště nové a na mokru si dávejte opravdu pozor.



Co se týče tlaku\, ten je napsaný v manuálu a bude pravděpodobně v rozmezí 2,5 až 2,8 baru na zadní pneumatice, na přední do 2,5 baru. Menší motocykly s nižším objemem mají většinou o nějakou tu desetinku nižší předepsaný tlak. Měřte ho za studena, ohřátá pneumatika má tlak vyšší než studená. Když už kontrolujete pneumatiky, mrkněte i na brzdové destičky\, jestli nejsou moc sjeté.

Akumulátor

Pakliže jste baterii nepřipojili na podzim na nabíječku\, nebo ji alespoň neuskladnili, udělejte to před první jízdou. Jinak hrozí, že nenastartujete, eventuálně vás může baterie „vypéct“ třeba po zastávce na oběd. Dobití do plna jí prospěje a prodlouží její životnost. Pozor na to, že GEL akumulátory je třeba nabíjet chytrou nabíječkou\, stejně tak lithiové.

Namažte řetěz

Aby motocykl sloužil co nejdéle, je potřeba udržovat řetěz namazaný a čistý. Opět – spousta motorkářů jsou pečlivkové, kteří to dělají na podzim. Pakliže se mezi ně neřadíte, dopřejte mu před první vyjížďkou alespoň namazání, ideálně ho předtím vyčistěte kartáčkem.

Připravte si oblečení

Motohadry také potřebují údržbu, a to jak kožené, tak textilní. Minimálně je fajn očistit zbytky much z podzimu a oblečení naimpregnovat

Pro kůži je to životně důležité, zanedbaná péče se projeví časem popraskáním\, což, jak se asi dovtípíte, není pro vaši bezpečnost úplně to pravé ořechové. Textil sice nepopraská, ale impregnace umí ochránit před mírným jarním deštíkem docela spolehlivě, proto ji před první vyjížďkou klidně aplikujte. Máte-li k bundě připínací nákrčník, určitě si ho vezměte, svěží jarní vzduch je fajn, ale v podvečer bývá pořád ještě dost chladno. Platí to i pro teplou vložku do kalhot.

Vyčistěte helmu

Motopřilba si také zaslouží pozornost, sklo musí být čisté a není od věci vnitřek vyprat nebo alespoň pravidelně dezinfikovat. Jezdíte-li v kukle, vyperte si ji, nepřehánějte to s pracím práškem ani aviváží, budete to pak čuchat celou jízdu.